Partena Plus: Sociale verkiezingen 2016

  • 19/04/2016

    KMO-bedrijfsleiders, HR-managers & HR-directors, HR-medewerkers

  • De komende vier jaar moet u samenwerken en onderhandelen met de vakbondsvertegenwoordigers die in mei 2016 worden verkozen.
     
    Daarom organiseert het ESV 16-team van Partena Plus verschillende opleidingen rond de regelgeving bij de organisatie van de verkiezingen. De regels moeten strikt gevolgd worden, anders loopt u het risico op annulering door procedurefout en kan u worden verplicht om de verkiezingen opnieuw te organiseren.

    - De 1e dag (oktober '15) bereidt u voor op de pre-electorale periode.
    - De 2e dag (april '16) gaat in op de organisatie van de verkiezingsdag zelf.

    Kortom, waardevolle tips en praktische toepassingen voor een vlekkeloos verloop van uw sociale verkiezingen.

  • Locatie

    Barcelona Meeting (Hangar 26), Rijnkaai 95, 2000 Antwerpen

  • Programma

    Dag 1: Voorbereiding van de pre-electorale periode

    9u30: Onthaal

    Voormiddag
    - Plaats van de onderneming binnen het sociaal overleg
    - Gevolgen voor de onderneming en de gepaste houding van HR
    - Betrokken ondernemingen en regels voor de telling
    - Informatie meedelen aan de FOD Werkgelegenheid en aan de vakbondsorganisaties
    - Pre-electorale periode (van X-60 tot X-1)
    - Juridische entiteit en Technische Bedrijfseenheid
    - Leidinggevend personeel en kaderleden

    12u30 – 13u30: Lunch

    Namiddag
    - Verkiezingsperiode (van X tot Y)
    - Focus op dag X (verkiezingslijsten, mandaten, samenstelling van de kiesbureaus, elektronisch stemmen …)
    - Kandidaatstellingen en aanduiding door de vakbondsorganisaties
    - Beroep aantekenen
    - Bescherming van de kandidaten
    - Concrete organisatie van de verkiezingsdag
    - Q&A, hulp van Partena Professional en debriefing

    17u00: Receptie

     

    Dag 2: De verkiezingsdag van A tot Z

    9u30: Onthaal

    Voormiddag
    - Stand van zaken en vragen over de voorbije periode
    - Kalender tot de dag van de verkiezing
    - Bijwerken van de verkiezingslijsten
    - Verzenden van de oproepingsbrieven en stemmen per brief
    - Organisatie van het kiesbureau
    - Uitbrengen en tellen van de stemmen en verwerking van de stemmen per brief

    12u30 – 13u30 : Lunch

    Namiddag
    - Rangschikking van de verkozen leden (effectieve en vervangende leden) en van de niet-verkozenen
    - Externe en interne mededeling van de resultaten
    - Samenstelling van de werkgevers- en vakbondsbank
    - Vervangingsregels
    - Opzetten van de sociale overlegorganen
    - Bevoegdheden van de sociale overlegorganen
    - Plaats van de vakbondsafvaardiging
    - Q&A, hulp van Partena Professional en debriefing

    17u00: Receptie

  • Sprekers


    • Lies Planckaert
      Legal Advisor
      Partena Professional

    • Liesbeth Overmeire
      Legal Advisor
      Partena Professional

  • Praktische info

    Per sessie betaalt u €450.
    Als u zich inschrijft voor de 2 sessies, betaalt u €750.

    Voor Total Care klanten zijn deze sessies gratis.